Turtle Time en Flying monkeys - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rick en Marjon - WaarBenJij.nu Turtle Time en Flying monkeys - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rick en Marjon - WaarBenJij.nu

Turtle Time en Flying monkeys

Door: Rick & Marjon

Blijf op de hoogte en volg Rick en Marjon

18 Juli 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Beste fan's,

De afgelopen week echt een fascinerende en waanzinnige tijd meegemaakt aan de oostkust van Borneo.

Na een bustrip van ruim zes uur (beste en veiligste ooit meegemaakt in Azie) aangekomen in Sandakan rond de klok van 16:00 uur. Nog net een uurtje de tijd om eens wat te gaan regelen voor onze tijd daar. Dat uurtje wat voor velen kortdag bleek te zijn was voor ons ruim voldoende om als "lucky bastards" de cancellation plekjes op te eisen. Turtle Island, full till end of August sir! Yeah, but we are Rick and Marjon from Holland... ;-) Alles zat vol. Een Jungle rivertrip leek voorlopig de enige tour die we konden gaan maken.

Terwijl wij Sandakan nog onveiliger aan het maken waren, dan het in onze ogen al was, werd er achter onze rug om hard gewerkt door Mercy (what's in a name) van Wildlife Expeditions. Toen we een paar Carlsbergjes later bij het hotel aankwamen, kregen we het bericht dat er gebeld was door Mercy en dat we morgen i.p.v. Jungle eerst naar Turtle Island zouden gaan. Dat vonden we erg vervelend, want we zijn niet zo flexibel :-)

De volgende ochtend begon ons avontuur in de mangroves van Borneo op naar volle zee. Met een goeie 170 pk in onze rug vlogen we langs de dichtbegroeide oevers. Om vervolgens de 'riverpeople' van een golfslagbad te voorzien. Op het eerste eiland wat we aandeden, Pulau Liburan, werden we warm (maar natuurlijk zeer toeristisch) en zwingend binnengehaald. Het uitzicht alla Expeditie Robinson, het eten gelukkig ten overvloede aanwezig. Daarna ging de tocht verder naar Pulau Selingan, ofwel het befaamde Turtle Island. Daar aangekomen konden we heel vervelend een middagje van zon, strand en zee genieten en al snorkelend verkenden wij de diepten (nou ja een meter ofzo) van de Sulu zee. Het zou allemaal nog vervelender worden. Na reeds onderwezen te zijn middels video in het "turtle" gebeuren bleek ons iets heel bijzonders te zijn overkomen. Terwijl Rick zat uit te puffen op zijn honcho (!) en genoot van Marjon met snorkel-outfit, kwam er een schildpadje voorbij. Samen met een local zocht Rick verder en ze vonden een nest, wat door Rangers over het hoofd was gezien (niet vreemd, daar er 's nachts wel 30 turtles aan land komen). En toen gebeurde het. Het leek wel een stel mieren. Ruim 60 kleine padjes richting zee is een heel aparte gewaarwording.

Voor het proces wat er aan vooraf gaat, zouden we 's avonds gaan kijken naar een Big Mama die haar eitjes kwam afleveren op het eiland. Na een heerlijke maaltijd begon het wachten. Niemand weet precies wanneer het Turtle Time is. Om 00.45 uur werd het wachten beloond! TURTLE TIME!! Follow your guide!! Een halfuur aanschouwd hoe het vrouwelijk geslacht van dit soort 116 keer werpt...pfff, ga daar maar aanstaan.

De volgende ochtend was het alweer vroeg dag. Om 06.00 uur gewekt door Manzu (onze personal guide). Terug door de mangroves, met onderweg alvast een aapje hier en daar op weg naar de Jungle.

Aan het eind van de ochtend konden we in de Gomantang caves alvast even voorproeven van de diversiteit aan insecten en ander gedierte. De kakkerlak op onze hotelkamer is geen uitstervend ras. In deze grotten dient dit diertje als wandbekleding. Het plafond werd opgeeist door de kleine zwaluw. Met open mond naar boven kijken, zorgde voor een vogelachtig ontbijt. Terwijl het juist om de nestjes van hun speeksel gaat dat op spektaculaire wijze met touwladders en gevaar voor eigen leven verzameld wordt voor de verkoop aan Chinezen voor het eeuwige leven. (prima locatie om met sandalen of slipper te doen :-p)

Na vervolgens 42 kilometer bumpy road aangekomen in Sukau midden in de rainforest van Borneo aan de Kinabatangan rivier. Het geluk was weer met ons want vanwege het gemak werd onze room with fan omgezet naar room with airco en dit betekende een perfecte locatie aan de rivier. We werden voor de zoveelste keer voorzien van een overheerlijke lunch waarna we onze eerste jungle tocht per boot konden beginnen. Aanvankelijk moesten we het afdoen met een slang verstopt in een boom waarbij het 10 minuten duurde voordat iedereen deze had gespot. Maar niet lang daarna begon de pret. De Dutch Monkey (ofwel Probiscus Monkey met enorme neus) liet zich aan het zijriviertje in grote getalen zien. Voor een dubbeltje hebben we op de eerste rij genoten van een schouwspel waar je alleen van kan dromen. Zij lieten zien hoe je heel snel met 30 man een rivier oversteekt (appeltje eitje, als je maar lange armen en een staart hebt). Eentje greep mis en maakte voor onze boot een bommetje in het water om zijn weg daarna met een schoolslag te vervolgen naar de overkant. Een 1 woord FANTASTISCH!

Eenmaal van de boot af kregen we de gelegenheid om ons om te kleden. Wij hesen ons nu in longsleeve, lange broek en leechsocks voor een nighttrack door de jungle. Wat ontzettend donker, zelfs met torch was het spannend. Bloedzuigers, en veel vreemde vooral giftige insecten. Uitkijken dus. De volgende dag een track gemaakt, waarbij we zelf meer kans hadden om iets te spotten. Geweldige vogels, krokodilletjes en nog veel meer. Een ervaring om nooit meer te vergeten. (zie de foto's)

Na de jungle door naar Sepilok voor een bezoek aan de Orang Utans. We zijn neergestreken nog geen vijf minuten lopen van het Rehabilitation Centre in het fantastische Sepilok Jungle Resort. Basic rooms maar uitzonderlijk mooie tuin/omgeving met enorm veel verschillende dieren. Echt een plezier om daar twee nachten te verblijven en bij te komen van onze "ontberingen". Het bezoek aan de Orang Utans was zeer bijzonder en zeker ook heel intrigerend. Met name toen we vandaag de bus weer pakten terug naar Kota Kinabalu en we ons realiseerden dat de bossen geen rainforest zijn maar uitgestrekte palmolieplantages en de Orang Utan niet meer zoals tientallen jaren geleden van de ene kant van Borneo naar de andere kant kon zwingen hoog door de toppen.

Terug in KK onze volgende avontuur geboekt. Daar het beklimmen van Mount Kinabalu lastig gaat worden en we nu ook wel eens onder de zeespiegel willen gaan kijken, hebben we vandaag onze PADI training van 4 dagen geboekt. Morgen zijn we niet te bereiken, dan zitten we namelijk weer in de schoolbanken...hahaha

Tot de volgende keer maar weer

Check onze foto's op:

Wij gaan Nemo zoeken...

Rick & Marjon

• 18 Juli 2006 - 15:03

Johan:

Veel groetjes vanuıt Alanya (Turkıje)

Johan Bırkhoff

• 18 Juli 2006 - 20:38

Nico En Anneke:

prachtige foto's, we genieten van jullie vakantie.
    fijne voortzetting

• 20 Juli 2006 - 19:27

Pa En Ma:

Volgens ons is het daar op en top. Het lijkt ons fantastisch om zo te mogen genieten van een ongekende schone natuur. He Rick en dan ook nog je soort genoten tegenkomen lijkt ons helemaal het einde. Het verhaal met de schildpadden is natuurlijk ook een fantastisch verhaal, Trouwens, die schildpadden heb jij ook wel wat mee Lekker slow.
    Marjon heeft onze Orang zich al ontdaan van zijn baardharen? Of gaat hij helemaal op zijn lotgenoten lijken?
    Wat een prachtige foto's. Zo te zien genieten jullie met volle teugen, althans de uitdrukkingen op jullie gezichten zeggen heel veel.
    Knuffel van ons!!!!

• 21 Juli 2006 - 11:25

Jorinde:

Hoi Rick en Marjon,

Jullie hebben het echt geweldig daar!! Leuk om jullie reisverslag te lezen (incl. foto's) en dat wij daar deelgenoot van mogen zijn. Geniet ervan!!
    Groetjes vanuit een warm Veenendaal.

Jorinde

• 22 Juli 2006 - 07:38

Bea:

Ha die Rick en Marjon,

Na het lezen van jullie berichten, vraag ik me af wat ik hier in NL doe....Het klinkt echt SUPER daar! En lijkt het nou zo, of vallen jullie echt iedere keer en op elke plek waar jullie komen, met jullie neusjes in den boter??? Heel erg leuk, jullie reisverslag, ben benieuwd naar de complete fotoexpositie (dat zal het inmiddels wel zijn geworden denk ik?).
    Geniet er lekker van samen en tot daarna!

Liefs, Bea

• 24 Juli 2006 - 08:57

Essie En Berto:

He lieve mensen, wat een heerlijkheid allemaal...hoop dat jullie ons smsje hebben ontvangen :)
    Overigens is dit een beter leesbaar bericht, vorige was erg Turks getint.
    Wij hebben een heerlijke vakantie gehad, ben nu wieder an die arbeit.
    We hebben heerlijk 11 dagen liggen bakken, lekker gegeten, naar de Hamam geweest, 's avonds lekker geterrast en we hebben heel romantisch een boot gehuurd incl. kapitein met z'n tweetjes.
    Ga nog heerlijk genieten van de laatste week!!

Dikke kus

• 26 Juli 2006 - 15:01

Maaike:

Ben net terug van een fantastische vakantie in de Dordogne.
    Lees even snel jullie bericht maar wat ik gelezen heb:: wat leuk en wat een prachtige foto's, ja dat is wel heel iets anders dan de Dordogne.
    Mail later meer want ben druk bezig met uitpakken.
    Dikke kus van Maaike